Mașinile din România, un dezastru: câte milioane sunt mai vechi de 10 ani

de: Răzvan Băltărețu
05 02. 2020

Poți spune fără să greșești că România e plină de rable. Ultimele date oficiale arată că aproape un sfert dintre cele înmatriculate sunt non-Euro. Iar mai vechi de 10 ani sunt și mai multe.

În România sunt înmatriculate 8.749.390. Sunt mai multe decât în 2018, cu aproape 500.000 de bucăți. Vestea și mai proastă e că a crescut categoria „peste 20 de ani”. În 2019, categoria asta a crescut cu aproape 200.000 de unități.

Creșterea de mașini înmatriculate vine și din import: 444.601 aduse în 2019. Cel mai prost stă parcul auto din România la mașini mai noi de opt ani și de doi ani. Semn că programul Rabla, chiar dacă a dus la casarea unor mașini mai vechi, n-a avut un impact chiar atât de mare.

Totodată, înmatriculările și radierile făcute de unele companii care exportă mașini noi prin rețele proprii denaturează cifrele. Se observă însă o scădere pe categoriile mașinilor cu vechime de 6 – 10 ani și 11 – 15 ani, cu creșteri masive la 16 – 20 și peste 20 de ani. Cealaltă segmentare, din patru în patru ani, arată o creștere masivă a categoriei „peste 12 ani”, cu scădere corespunzătoare a categoriei 9 – 12 ani, notează Profit.ro.

Cât de mult poluează mașinile din România

Pe fondul activării taxei Oxigen în București, de la 1 martie, nu strică să vezi și cum e starea parcului auto din România. După cum arată cifrele de mai sus, până la 12 ani vechime înseamnă Euro 5. Celelalte reprezintă 70% din parcul auto, adică de la Euro 4 până la cele non-euro. Peste două milioane de automobile au mai mult de 20 de ani – 24% din total.

Totodată, numărul mașinilor diesel din România a crescut destul de mult. În ciuda inițiativelor europene de-a opri adopția de mașini diesel.

Cât despre București, sunt 1,46 milioane mașini. Cel puțin din cifrele oficiale. Dar numărul autoturismelor este, în realitate, mult mai mare. Pentru că străzile Capitalei vezi și mașini înmatriculate în alte județe.